Praca wychowawcza należy do trudnych i jednocześnie najciekawszych wyzwań w pracy nauczyciela. Wychowania nie można pozostawić całkowicie swojemu biegowi. Praca w tym zakresie ma być świadoma i planowa.
PROGRAM PRACY WYCHOWAWCZEJ W KLASIE PIERWSZEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ I. Cel ogólny: Poznawanie się,adaptacja do szkolnych warunków. Cele operacyjne: Uczeń:
- zna imiona kolegów z klasy,
- rozpoznaje kolegów z klasy wśród uczniów szkoły,
- ma poczucie więzi z członkami swojej klasy,
- rozumie i akceptuje konieczność rozłąki z rodzicami na czas pobytu w szkole,
- akceptuje nauczyciela i nawiązuje z nim kontakt,
- chętnie wykonuje polecenia nauczyciela,
- odczuwa potrzebę uczestniczenia we wspólnych działaniach,
- ma poczucie bezpieczeństwa i akceptacji.
Zadania:
Poznawanie imion kolegów, posługiwanie się nimi w różnych sytuacjach. Określanie charakterystycznych cech wyglądu i zachowania poszczególnych członków grupy. Ustalenie i przestrzeganie zasady rozstawania się z rodzicami w szatni i samodzielnego przechodzenia do klasy. Organizowanie zajęć umożliwiających wykonywanie wspólnych zadań. Umożliwianie kontaktu każdego z każdym poprzez losowy wybór miejsca w ławce. Organizowanie różnorodnych zabaw, w których nauczyciel jest jednym z uczestników. Wzajemne okazywanie sobie życzliwości, uznania w różnych sytuacjach. Wyrażanie opinii na temat swojego samopoczucia. Formy realizacji: Techniki integracyjne. Gry i zabawy dydaktyczne. Praca grupowa. Rozmowy, pogadanki. Techniki ewaluacyjne. Różne formy ekspresji. II. Cel ogólny: Samodzielnośći zaradność. Cele operacyjne: Uczeń:
- chętnie pozostaje w szkole bez opieki rodziców,
- samodzielnie rozbiera się i ubiera,
- samodzielnie załatwia potrzeby fizjologiczne,
- samodzielnie porusza się po budynku szkolnym,
- przestrzega sposobów postępowania na stołówce szkolnej,
- utrzymuje ład i porządek w swoich rzeczach,
- przygotowuje się do zajęć,
- liczy na własne siły podczas wykonywania zadań,
- poszukuje własnych sposobów rozwiązywania problemów,
- uczestniczy w pracach na rzecz klasy,
- wie, do kogo zwrócić się z prośbą o pomoc.
Zadania:
Organizowanie atrakcyjnych zabaw i zajęć zajmujących uwagę. Wykonywanie zadań we współpracy z najbliższymi kolegami. Aktywny udział w zabawach wymagających zdejmowania i zakładania garderoby. Ustalenie i przestrzeganie sposobu zgłaszania potrzeb fizjologicznych. Ustalenie zasad postępowania w stołówce szkolnej i przestrzeganie ich podczas wspólnych posiłków. Wzorowanie się na zachowaniach nauczyciela. Ćwiczenia w odnajdywaniu poszczególnych pomieszczeń w budynku szkolnym. Ustalenie i przestrzeganie sposobu przechowywania podręczników i przyborów szkolnych w klasie. Porządkowanie rzeczy w tornistrze,na półkach i na ławce. Samodzielne przygotowywanie miejsca pracy. Pełnienie "ważnych funkcji" w toku zajęć. Prezentacja wykonanych zadań domowych, próby oceny wykonania zadania przez kolegów. Wybór i realizacja zadań według własnych możliwości. Prezentacja własnych pomysłów realizacji zadań. Ustalenie i przestrzeganie zasad pracy indywidualnej. Przestrzeganie zakazu "podpatrywania" gotowych rozwiązań u kolegów. Dokonywanie oceny pracy kolegów z podkreśleniem pozytywnych jej efektów. Udział w urządzaniu pracowni. Wykonywanie prac podczas przygotowywania imprez i uroczystości klasowych. Pełnienie funkcji dyżurnego. Formy realizacji: Techniki aktywizujące. Ćwiczenia w samoobsłudze. Praca grupowa. Prace porządkowe. Indywidualne wykonywanie zadań. Sprawdziany umiejętności. Pełnienie dyżurów w klasie. Rozmowy, pogadanki. Załatwianie spraw w sekretariacie szkoły. Gry i zabawy dydaktyczne. Różne formy samooceny. Zajęcia plastyczno-techniczne. Omawianie treści lektur, filmów. Publiczne występy. III. Cel ogólny: Poczucie przynależności do społeczności szkolnej. Cele operacyjne: Uczeń:
- zna prawa oraz obowiązki ucznia i przestrzega ich,
- nawiguje kontakty z dziećmi z innych klas,
- uczestniczy w uroczystościach i imprezach szkolnych,
- zna adres i nazwę swojej szkoły,
- zna pracowników szkoły i wie, na czym polega ich praca,
- odnajduje pomieszczenia szkolne i zna ich przeznaczenie, nazywa je,
- ma poczucie dumy z przynależności do społeczności szkolnej.
Zadania:
Zapoznanie z nazwą szkoły. Zapoznanie z prawami i obowiązkami ucznia. Nadanie miana ucznia Szkoły Podstawowej w .......................... Poznawanie uczniów innych klas. Rozpoznawanie znajomych wśród kolegów z klas starszych. Spotkania ze społecznością szkolną podczas wspólnych imprez. Poznawanie osiągnięć kolegów spoza własnej klasy. Korzystanie w różnych sytuacjach z pomocy pracowników szkoły. Reprezentowanie szkoły w konkursach gminnych i powiatowych. Formy realizacji: Imprezy i uroczystości szkolne. Zajęcia z udziałem dzieci z klasy zerowej. Uroczystość "Ślubowania". Konkursy organizowane przez GOK w ......... . Zajęcia o tematyce ekologicznej w czasie ferii zimowych. Szkolne spotkania wigilijne. Zabawa noworoczna. Wspólne spożywanie posiłków w szkolnej stołówce. Oglądanie przedstawień, wystawek prac autorstwa kolegów z innych klas. Zwiedzanie budynku szkolnego. Analiza treści szkolnego regulaminu uczniowskiego. Techniki dramowe. IV. Cel ogólny: Wyrażanie własnego "ja". Cele operacyjne: Uczeń:
- wierzy we własne siły,
- pokonuje swoje słabości,
- postrzega swoją indywidualność,
- ma poczucie własnej wartości,
- ujawnia emocje pozytywne, panuje nad negatywnymi,
- reaguje emocjonalnie adekwatnie do sytuacji,
- radzi sobie z sukcesem i niepowodzeniem,
- prezentuje wyniki swojej pracy,
- podejmuje próby samooceny,
- ujawnia swoje potrzeby, zainteresowania.
Zadania:
Wykonywanie zadań umożliwiających wykorzystywanie swoich możliwości. Prezentowanie kolegom własnych osiągnięć. Podejmowanie prób oceny efektów swojej pracy. Wskazywanie swoich mocnych stron. Wykonywanie zadań w indywidualnym tempie, doprowadzanie pracy do końca. Dzielenie się z kolegami swoją wiedzą i umiejętnościami. Analiza i ocena zachowań postaci z filmów,literatury, przedstawień teatralnych. Opisywanie swoich odczuć, ustalanie ich przyczyn. Tworzenie własnego portretu z użyciem różnych środków ekspresji. Wykonywanie zadań sprawiających wrażenie "zbyt trudnych". Organizowanie klasowych konkursów. Pełnienie różnych ról i funkcji w klasie. Formy realizacji: Techniki ewaluacyjne. Zajęcia twórczości. Różne formy samooceny. Różne formy ekspresji. Zadania indywidualne. Gry dramowe. Analiza treści lektur, filmów, historyjek obrazkowych. Pełnienie funkcji eksperta. Rozmowy w grupie. V. Cel ogólny: Zgodne współżycie i współpraca w grupie. Cele operacyjne: Uczeń:
- rozumie istnienie różnic między ludźmi, akceptuje innych,
- bawi się zgodnie z kolegami,
- wie, jakie cechy ma dobry kolega,
- współpracuje z partnerem podczas zabaw i wykonywania różnorodnych zadań,
- stosuje zwroty grzecznościowe w różnych sytuacjach,
- respektuje zasady obowiązujące w grach i zabawach,
- nawiązuje kontakty z wszystkimi członkami grupy,
- z szacunkiem odnosi się do kolegów,
- aktywnie uczestniczy we wspólnych działaniach,
- liczy się z potrzebami innych,
- jest koleżeński i uczynny, udziela pomocy kolegom,
- dzieli się z innymi własnymi wiadomościami i umiejętnościami,
- wspiera innych członków grupy w różnych działaniach,
- uczestniczy w planowaniu wspólnych działań,
- ma poczucie odpowiedzialności za wyniki pracy grupy,
- odczuwa radość z sukcesów kolegów,
- potrafi przyjąć krytykę ze strony innych,
- podporządkowuje własne potrzeby potrzebom grupy,
- stara się zachowywać asertywnie,
- unika konfliktów,
- rozwiązuje konflikty bez agresji,
- przewiduje następstwa swoich czynów,
- wczuwa się w uczucia innych.
Zadania:
Ustalanie i przestrzeganie reguł i zasad obowiązujących w grach i zabawach. Dokonywanie oceny własnych zachowań, wskazywanie ich skutków. Określenie i przestrzeganie zasad pracy w grupie. Wykonywanie zadań w grupach dobranych losowo. Ocena własnego zaangażowania w pracę grupy. Wykonywanie prac na rzecz klasy. Dokonywanie oceny pracy i zachowania kolegów, ćwiczenia w asertywnym wyrażaniu opinii i ocen. Wykonywanie indywidualnych zadań składających się na wspólne zadanie grupy. Stosowanie zwrotów grzecznościowych w kontaktach z kolegami w różnych sytuacjach. Nagradzanie kolegów brawami. Wspólne omawianie i rozstrzyganie konfliktów. Pełnienie różnorodnych funkcji w klasie przez każde dziecko. Grupowe opracowywanie planu działania. Ustalenie i przestrzeganie zwyczaju gratulowania kolegom sukcesów. Wspólne przygotowywanie imprez i uroczystości klasowych. Poszukiwanie, gromadzenie materiałów potrzebnych do wykonywania wspólnych zadań. Wskazywanie podobieństw i różnic między dziećmi w klasie. Ustalenie i przestrzeganie zasady wysłuchiwania opinii każdego członka grupy. Poznawanie uczuć innych osób poprzez wchodzenie w ich role. Ustalenie i przestrzeganie sposobu zgłaszania nauczycielowi uwag w celu wyeliminowania "skarżenia". Formy realizacji: Gry i zabawy. Techniki ewaluacyjne. Praca w grupach. Różne sposoby tworzenia grup. Ćwiczenia dramowe. Techniki integracyjne. Pełnienie dyżurów w klasie. Wspólne rozmowy i dyskusje. Klasowe uroczystości i spotkania. Gromadzenie materiałów do pracy grupowej. Pogotowie materiałów i przyborów szkolnych. Prace użyteczne na rzecz klasy. Wspólne spacery. Wycieczki klasowe. Opracowanie "Ekogazetki". Pomoc koleżenska. Zajęcia w czasie ferii zimowych. Zajęcia z udziałem uczniów klasy zerowej. VI. Cel ogólny: Przestrzeganie zasad kulturalnego zachowania. Cele operacyjne: Uczeń:
- stosuje zwroty grzecznościowe w różnych sytuacjach,
- potrafi zachować się w miejscach publicznych,
- z uwagą i zainteresowaniem słucha innych,
- prowadzi rozmowę w sposób kulturalny,
- ustępuje miejsca osobom starszym, chorym,
- posługuje się słownictwem pozbawionym wulgaryzmów,
- przestrzega zasad zachowania podczas spotkań, uroczystości, imprez szkolnych i pozaszkolnych.
Zadania:
Analizowanie i ocenianie zachowań bohaterów lektur, filmów. Stosowanie zwrotów grzecznościowych w kontaktach z rówieśnikami i dorosłymi. Przestrzeganie zasady witania i żegnania spotykanych pracowników szkoły. Ustalenie i przestrzeganie zwyczaju wstawania na powitanie i pożegnanie osoby wchodzącej do klasy. Spożywanie posiłków w stołówce szkolnej w odpowiedniej postawie przy stole, w ciszy i spokoju. Właściwe posługiwanie się sztućcami, sprzątanie naczyń po posiłku. Dbałość o kulturalne zachowanie podczas klasowych poczęstunków. Ustępowanie miejsca osobom dorosłym, chorym w różnych codziennych sytuacjach. Przepuszczanie w drzwiach osób dorosłych. Przyjmowanie gości w klasie zgodnie z zasadami kulturalnego zachowania. Kulturalne prowadzenie rozmów z nauczycielem, rówieśnikami, zaproszonymi gośćmi. Dbałość o odpowiednią postawę. Posługiwanie się słownictwem pozbawionym określeń i wyrażeń wulgarnych, obrażających rozmówcę, sprawiających przykrość. Właściwe zachowanie podczas pełnienia roli gospodarza i gości. Przestrzeganie zasad obowiązujących podczas słuchania muzyki, oglądania filmu, przedstawienia, podczas różnego rodzaju imprez szkolnych. Składanie z różnych okazji życzeń nauczycielowi, kolegom, innym osobom w sposób kulturalny – dbałość o właściwą formę życzeń i odpowiednią postawę ciała. Przestrzeganie zasad kulturalnego zachowania w miejscach publicznych –- na ulicy, w sklepie, na poczcie, w teatrze, w kinie, w bibliotece. Formy realizacji: Ćwiczenia dramowe. Spotkania z gośćmi. Uroczystości klasowe. Obchody imienin i urodzin. Wycieczki klasowe. Przedstawienia, koncerty. Wspólne rozmowy. Techniki aktywizujące. Praca z literaturą dziecięcą. Spożywanie posiłków w szkolnej stołówce. Stosowanie zasad w codziennych sytuacjach. VII. Cel ogólny: Poszanowanie własności oraz dobra wspólnego, cudzego oraz własnego. Cele operacyjne: Uczeń:
- rozumie funkcje przyborów szkolnych i konieczność ich poszanowania,
- rozumie funkcję sprzętu szkolnego i konieczność szanowania go,
- dba o podręczniki, książki z biblioteki szkolnej,
- właściwie użytkuje urządzenia w toalecie szkolnej,
- właściwie użytkuje naczynia i sprzęty w stołówce szkolnej,
- docenia wartość wytworów własnych i kolegów, nie niszczy ich,
- wykonuje ustaloną pracę na rzecz upiększania klasy,
- dba o rośliny ozdobne w klasie, w szkole, w otoczeniu szkoły,
- dba o rzeczy pożyczone, zwraca je właścicielowi w niezmienionym stanie,
- dba o kolekcje zgromadzone w klasie,
- właściwie użytkuje wyposażenie autobusu szkolnego,
- szanuje wszelkie rzeczy znajdujące się w miejscach publicznych,
- szanuje prace pracowników szkoły,
- właściwie przechowuje oraz porządkuje garderobę,
- dba o własne rzeczy zgromadzone w klasie, właściwie je przechowuje,
- stara się zwrócić rzeczy znalezione właścicielowi.
Zadania:
Gromadzenie własnych wytworów i przechowywanie ich w teczkach, segregatorach, na oznaczonych imionami indywidualnych półkach. Porządkowanie rzeczy na indywidualnych półkach. Pełnienie funkcji dyżurnego. Kontrolowanie stanu pożyczonych rzeczy w chwili ich oddawania właścicielowi. Pielęgnowanie roślin ozdobnych w klasie przez dyżurnych klasowych i osoby do tego wyznaczone. Ustalenie i przestrzeganie zasady poszukiwania właściciela znalezionej rzeczy. Dokonywanie drobnych napraw pomocy dydaktycznych, zabawek, przyborów szkolnych. Okładanie własnych podręczników, książek z biblioteki szkolnej i biblioteczki klasowej, naprawianie ich. Kontrolowanie stanu urządzeń w toalecie, łazience, sprzętów w szatni, stołówce; zgłaszanie uszkodzeń. Porządkowanie, odnoszenie na miejsce pomocy dydaktycznych po zakończeniu zajęć przez dyżurnych lub inne wyznaczone osoby. Zapoznanie ze sposobem użytkowania mebli i innych sprzętów w klasie i w szkole, dbałość o jego przestrzeganie. Prowadzenie prac porządkowych w klasie. Ćwiczenia w prawidłowym pakowaniu rzeczy do tornistra. Ustalenie miejsca i sposobu przechowywania materiałów i przyborów szkolnych, stroju gimnastycznego, obuwia na zmianę; przestrzeganie ustaleń. Systematyczna wymiana ręczników na czyste w kąciku czystości. Przydzielenie każdemu dziecku wieszaka na ubranie w szatni. Uprzątanie śmieci leżących na podłodze w klasie, na korytarzu szkolnym, w otoczeniu szkoły. Formy realizacji: Prace porządkowe w klasie, na terenie szkoły. Prace użyteczne. Wystawki prac, okazów. Korzystanie z biblioteki szkolnej i biblioteczki klasowej. Pełnienie dyżurów w klasie. Spacery. Wycieczki klasowe. "Skrzynia rzeczy znalezionych". Rozmowy. Techniki dramowe. Korzystanie ze stołówki szkolnej, toalety, łazienki. Gry i zabawy z wykorzystaniem sprzętu szkolnego. Kontrola stanu przyborów szkolnych, podręczników, przyborów toaletowych, garderoby. VIII. Cel ogólny: Niesienie pomocy potrzebującym. Cele operacyjne: Uczeń:
- dostrzega potrzeby osób z najbliższego otoczenia,
- dostrzega krzywdę i niesprawiedliwość
- chętnie, z własnej woli pomaga kolegom,
- dzieli się z innymi własnymi rzeczami,
- włącza się do akcji charytatywnych,
- pomaga dorosłym w różnych sytuacjach,
- chętnie opiekuje się młodszym kolegą,
- rozumie potrzebę pomocy osobom niepełnosprawnym,
- staje w obronie słabszego, skrzywdzonego.
Zadania:
Pożyczanie kolegom przyborów szkolnych, materiałów potrzebnych w czasie zajęć. Zorganizowanie "Pogotowia przyborów szkolnych". Wzajemna pomoc w ubieraniu się, wiązaniu butów w różnych codziennych sytuacjach. Sprawowanie opieki nad kolegami z klas zerowych w szatni, w stołówce szkolnej, podczas wspólnych wycieczek i imprez. Omawianie w grupie wspólnych i indywidualnych problemów, poszukiwanie ich rozwiązań. Włączanie się do akcji charytatywnych organizowanych na terenie szkoły i poza nią. Przekazywanie prywatnych zabawek do klasowego kącika. Ustalenie zasady zgłaszania nauczycielowi przypadków krzywdzenia kolegów przez inne osoby. Udzielanie pomocy rówieśnikom i dorosłym w różnych codziennych sytuacjach. Pełnienie funkcji "pomocnika nauczyciela". Organizowanie pomocy koleżeńskiej choremu koledze. Tworzenie klasowej listy "dobrych uczynków". Pomoc pani woźnej w drobnych pracach porządkowych w klasie i na korytarzu. Organizowanie doraźnej pomocy w wykonywaniu zadań kolegom mającym trudności. Formy realizacji: Techniki dramowe. Techniki aktywizujące. Pomoc koleżeńska. Praca z literaturą, filmem. Działania praktyczne. Akcje charytatywne. "Skrzynia dobrych uczynków". Prace użyteczne. IX. Cel ogólny: Rozwijanie i poszerzanie zainteresowań. Cele operacyjne: Uczeń:
- wypowiada się na temat swoich ulubionych zajęć, zainteresowań,
- poznaje zainteresowania kolegów,
- poznaje różne źródła i sposoby zdobywania informacji,
- uczestniczy aktywnie w zajęciach organizowanych w szkole,
- podejmuje się wykonywania dodatkowych zadań,
- uczestniczy w konkursach szkolnych i pozaszkolnych,
- gromadzi ciekawostki,
- aktywnie uczestniczy w klasowych wycieczkach, poznaje środowisko,
- ma potrzebę własnej ekspresji muzycznej, plastycznej, słownej, ruchowej,
- prezentuje własne wytwory,
- dzieli się wiadomościami z kolegami,
- wie, jakie ma możliwości rozwijania i poszerzania zainteresowań w swojej miejscowości,
- rozumie konieczność aktywnego spędzania czasu wolnego,
- próbuje swoich twórczych sił w róznych dziedzinach.
Zadania:
Prezentowanie kolegom w klasie swoich kolekcji. Organizowanie klasowych wystaw prac. Rozmowy w grupie na temat zainteresowań i ulubionych zajęć. Zdobywanie informacji poszerzających wiedzę z różnych dziedzin. Gromadzenie ciekawostek. Organizowanie zajęć z udziałem ekspertów. Aktywny udział w spotkaniach z przedstawicielami społeczności lokalnej. Prezentacja własnej wiedzy i umiejętności w konkursach plastycznych, recytatorskich szkolnych i pozaszkolnych. Poznawanie zainteresowań dzieci będących bohaterami lektur, filmów. Oglądanie wystawek prac uczniów z innych klas. Poznawanie i korzystanie z oferty zajęć Gminnego Ośrodka Kultury. Udział w szkolnych imprezach. Organizowanie wycieczek po najbliższej okolicy. Korzystanie ze szkolnych zbiorów filmów o tematyce popularnonaukowej. Udział w klasowych zajęciach twórczości. Formy realizacji: Zajęcia poszukiwawcze. Praca grupowa. Rozmowy. Wycieczki. Zajęcia w GOK-u. Zajęcia twórczości. Konkursy szkolne i pozaszkolne. Wystawki prac. Korzystanie z zasobów biblioteki szkolnej i biblioteczki klasowej. Zajęcia o tematyce ekologicznej w czasie ferii zimowych. Zajęcia z udziałem gości. X. Cel ogólny: Uczestnictwo w życiu kulturalnym. Cele operacyjne: Uczeń:
- wykazuje zainteresowanie sztuką, ma potrzebę kontaktu z nią,
- jest wrażliwy na różne formy sztuki,
- rozwija swoją wrażliwość estetyczną,
- zna wybranych twórców kultury,
- podejmuje próby wyrażania swoich odczuć powstałych w kontaktach z dziełami literackimi, muzycznymi, plastycznymi,
- dostrzega piękno w wytworach kultury,
- rozumie, że istnieją różnice w kulturach krajów europejskich,
- podejmuje próby działań twórczych.
Zadania:
Oglądanie przedstawień teatralnych w wykonaniu aktorów scen polskich. Słuchanie utworów muzycznych znanych kompozytorów polskich. Oglądanie dzieł znanych malarzy. Poznawanie literatury dla dzieci. Poznawanie elementów kultury krajów Unii Europejskiej. Przygotowanie i prezentacja programów artystycznych podczas szkolnych spotkań. Organizowanie klasowych uroczystości. Gromadzenie i opracowanie materiałów do szkolnej gazetki. Poznawanie tradycji regionalnych. Udział w konkursach szkolnyc hi pozaszkolnych. Organizowanie wystawek prac dzieci. Formy realizacji: Wyjazdy do teatru. Szkolne seanse filmowe. Przedstawienia w wykonaniu aktorów scen polskich w GOK-u. Klasowe koncerty muzyczne. Zajęcia twórczości. Wystawki prac. Praca z albumami tematycznymi. Konkursy plastyczne, recytatorskie. Wydanie Ekogazetki. Zajęcia z udziałem łowickiej artystki ludowej. Przedstawienie w wykonaniu artystów ze Stowarzyszenia Regionalnego Wsi Urzecze "Łowiczanie". XI. Cel ogólny: Poczucie więzi z rodziną. Cele operacyjne: Uczeń:
- dostrzega znaczenie domu rodzinnego i rozumie wieloznaczność pojęcia "dom",
- potrafi określić strukturę swojej rodziny,
- uświadamia sobie hierarchię rodziny,
- rozumie potrzebę czynnegouczestnictwa w zajęciach domowych,
- wypowiada się na temat swojej rodziny,
- okazuje szacunek członkom swojej rodziny,
- chętnie spędza wolny czas z rodzicami, rodzeństwem, dziadkami,
- korzysta z doświadczenia i pomocy członków rodziny w poznawaniu rzeczywistości,
- deklaruje potrzebę otwartości na pytania rodziców i chęć zadawania pytań,
- wie, czym zajmują się rodzice,
- potrafi wyrazić słowami i czynami swoje uczucia do rodziców, rodzeństwa, dziadków,
- zna i rozumie konieczność przestrzegania zwyczajów panujących w rodzinie i tradycji rodzinnych.
Zadania:
Wyrażanie swoich uczuć do rodziny w różnych formach ekspresji. Organizowanie klasowych spotkań z członkami rodziny. Współpraca z członkami rodziny w wykonywaniu różnorodnych zadań. Poznawanie historii rodziny. Planowanie sposobu spędzania czasu wolnego z rodziną. Opowiadanie o zwyczajach swojej rodziny. Opracowanie drzewa genealogicznego rodziny. Przygotowywanie upominków dla rodziców, dziadków z okazji ich świąt i rocznic, składanie życzeń. Ocena własnego zachowania wobec rodziców, dziadków, rodzeństwa. Prezentowanie własnych umiejętności podczas zajęć z udziałem rodziców. Ustalanie obowiązków dziecka w rodzinie. Prezentowanie kolegom zdjęć i innych materiałów dotyczących swojej rodziny. Formy realizacji: Wywiady z członkami rodziny. Zajęcia otwarte dla rodziców. Ćwiczenia dramowe. Pomoc rodziców w realizacji zadań. Techniki aktywizujące. Samoocena. Działania praktyczne. Zajęcia plastyczno- techniczne. Praca z literaturą dla dzieci. XII. Cel ogólny: Poczucie więzi ze środowiskiem lokalnym. Cele operacyjne: Uczeń:
- zna nazwę swojej miejscowości,
- rozpoznaje ważniejsze obiekty,
- zna swój adres,
- określa charakterystyczne cechy miejsca zamieszkania,
- jest zorientowany w typowych zajęciach mieszkańców najbliższej okolicy,
- jest zainteresowany tym, jak ludzie żyli dawniej,
- dostrzega piękno i oryginalność swojego regionu,
- zna wybrane tradycje, obyczaje i obrzędy regionalne, w miarę możliwości uczestniczy w ich utrwalaniu,
- rozpoznaje regionalny strój ludowy,
- ma potrzebę udziału w obchodach lokalnych świąt,
- poszukuje informacji na temat swojej miejscowości,
- jest dumny z faktu zamieszkiwania w rodzinnej miejscowości,
- rozumie, że wszyscy mieszkańcy są odpowiedzialni za swoją miejscowość.
Zadania:
Poznawanie charakterystycznych cech krajobrazu i zabudowy w bezpośrednim kontakcie z najbliższym środowiskiem. Aktywny udział w spotkaniach z przedstawicielami społeczności lokalnej reprezentującymi wybrane zawody. Gromadzenie informacji i materiałów na temat życia mieszkańców dawniej. Poznawanie łowickich zwyczajów wielkanocnych i bożonarodzeniowych. Słuchanie łowickiej muzyki ludowej, regionalnych przyśpiewek i próby ich śpiewania. Oglądanie, opisywanie łowickiego stroju ludowego. Oglądanie wytworów łowickiej sztuki ludowej. Wykonywanie tradycyjnych ozdób łowickich. Udział w imprezach organizowanych przez Gminny Ośrodek Kultury. Formy realizacji: Obserwacje w terenie. Zajęcia poszukiwawcze. Spotkania z gośćmi. Wywiady. Zajęcia z udziałem członkini Stowarzyszenia Regionalnego Wsi Urzecze "Łowiczanie". Wystawka wytworów łowickiej sztuki ludowej. Ćwiczenia dramowe. Techniki aktywizujące. Prace plastyczno- -techniczne . Imprezy lokalne. XIII. Cel ogólny: Poszanowanie symboli i tradycji narodowych. Cele operacyjne: Uczeń:
- zna nazwę swej ojczyzny,
- zna polskie godło, flagę, hymn ,
- wie, że stolica Polski jest Warszawa i leży nad Wisłą,
- okazuje szacunek symbolom narodowym,
- śpiewa hymn narodowy w postawie na baczność,
- rozumie potrzebę obchodów świąt narodowych,
- umie zachować się na cmentarzu i w miejscach pamięci narodowej,
- rozumie, że jest członkiem narodu polskiego.
Zadania:
Ustalenie i przestrzeganie sposobu zachowania się wobec symboli narodowych. Dbałość o właściwą postawę podczas śpiewania hymnu państwowego. Poznawanie najważniejszych obiektów Warszawy. Wskazywanie na mapie Warszawy i rzeki Wisły. Udział w szkolnych obchodach ważnych rocznic wydarzeń historycznych. Oddawanie czci poległym za wolność ojczyzny. Poznawanie utworów literackich zawierających treści patriotyczne. Próby wyrażania uczuć patriotycznych z wykorzystaniem różnych form ekspresji. Formy realizacji: Odwiedzanie miejsc pamięci narodowej. Udział w szkolnych uroczystościach. Działania praktyczne. Ćwiczenia dramowe. Zajęcia twórczości. Praca z literaturą dla dzieci i popularnonaukową. XIV. Cel ogólny: Dbałość o środowisko przyrodnicze. Cele operacyjne: Uczeń:
- jest wrażliwy na piękno natury,
- chętnie poznaje środowisko przyrodnicze,
- dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie,
- rozumie, że wszystkie elementy środowiska naturalnego są potrzebne i wzajemnie od siebie zależne,
- uświadamia sobie znaczenie przyrody dla człowieka i zależność życia ludzi od środowiska przyrodniczego,
- poznaje środowisko w sposób bezpieczny dla przyrody,
- przestrzega zasad zachowania na łonie natury,
- wykazuje wrażliwość na krzywdę zwierząt,
- uczestniczy w akcjach pomocy zwierzętom,
- dostrzega i ocenia sytuacje niebezpieczne dla życia zwierząt i roślin,
- troszczy się o rośliny i zwierzęta z najbliższego otoczenia,
- rozumie konieczność oszczędzania wody, energii elektrycznej, papieru,
- rozumie potrzebę dbania o czystość środowiska,
- przestrzega w życiu codziennym zasad ochrony przyrody.
Zadania:
Poznawanie najbliższego środowiska przyrodniczego w bezpośrednim z nim kontakcie. Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie w najbliższym otoczeniu. Wspólne opracowanie i przestrzeganie zasad zachowania się podczas pobytu na łonie natury. Wyrażanie zachwytu nad pięknem przyrody w różnych formach ekspresji. Poszukiwanie informacji przyrodniczych w różnych źródłach. Gromadzenie w klasowej biblioteczce czasopism i literatury popularnonaukowej o tematyce przyrodniczej i korzystanie z niej. Tworzenie klasowej kolekcji okazów przyrodniczych. Poznawanie przykładów roślin i zwierząt chronionych. Ustalenie i przestrzeganie zasad postępowania wobec chronionych roślin i zwierząt. Wskazywanie pozytywnych i negatywnych przykładów zachowania się wobec roślin i zwierząt w najbliższym otoczeniu, w literaturze, filmie, prasie. Podejmowanie działań na rzecz pomocy zwierzętom. Opieka nad roślinami w klasie, wokół szkoły. Poznanie i stosowanie w szkole i poza nią sposobów oszczędzania wody, energii elektrycznej, papieru. Wrzucanie śmieci do kosza. Gromadzenie różnych odpadów i wykorzystywanie ich w pracach plastyczno- technicznych. Stosowanie w różnych sytuacjach opakowań wielokrotnego użytku. Popularyzowanie idei ochrony środowiska wśród społeczności szkolnej i pozaszkolnej. Ocena własnych zachowań wobec środowiska naturalnego. Formy realizacji: Zajęcia w terenie. Obserwacje. Praca z literaturą popularnonaukową, czasopismami przyrodniczymi. Oglądanie filmów o tematyce przyrodniczej. Spotkania i wywiady z pracownikiem Urzędu Gminy, leśniczym, weterynarzem, pracownikiem oczyszczalni ścieków. Działania praktyczne. Prace użyteczne. Pielęgnacja roślin w klasie.Ćwiczenia dramowe. Techniki aktywizujące. Gazetka ścienna. Doświadczenia. Prezentacja programu artystycznego z okazji Dnia Ziemi. Wydawanie szkolnej Ekogazetki. Zajęcia o tematyce ekologicznej w czasie ferii zimowych. Zajęcia o tematyce ekologicznej z udziałem dzieci z klasy zerowej. Zajęcia plastyczno-techniczne. XV. Cel ogólny: Dbałość o zdrowie, higiena własna i otoczenia. Cele operacyjne: Uczeń:
- przyjmuje właściwą postawę ciała,
- zdaje sobie sprawę ze szkodliwości hałasu,
- dba o czystość garderoby i estetyczny wygląd,
- wie, jak ubrać się stosownie do pogody i okoliczności,
- wie, jak należy dbać o higienę całego ciała i rozumie potrzebę jej przestrzegania,
- wie, kiedy i dlaczego należy myć ręce,
- umie czyścić zęby i wie, że należy je myć po każdym posiłku,
- wie, które produkty są źródłem niezbędnych składników pokarmowych i dlaczego należy je spożywać,
- rozumie konieczność spożywania śniadania,
- przestrzega zasad higieny przy przygotowywaniu i spożywaniu posiłków,
- wie, że posiłek estetycznie podany lepiej smakuje,
- przyjmuje właściwą postawę w czasie spożywania posiłków,
- rozumie potrzebę dbania o porządek i czystość otoczenia,
- utrzymuje porządek w miejscu swojego pobytu,
- wie, w jakich warunkach należy odrabiać lekcje,
- właściwie planuje zajęcia w ciągu dnia i tygodnia,
- rozumie znaczenie porannej gimnastyki dla zdrowia,
- chętnie uczestniczy w zabawach na świeżym powietrzu i wie, jakie mają znaczenie dla zdrowia,
- uświadamia sobie zagrożenia dla zdrowia wynikające z ciągłego oglądania telewizji, korzystania z komputera,
- wie, jak unikać przeziębień,
- potrafi zachować się podczas kaszlu i kichania,
- zachowuje ostrożność w kontaktach ze zwierzętami.
Zadania:
Poznanie i przestrzeganie prawidłowej postawy ciała podczas pisania, czytania, ćwiczeń ruchowych. Zapoznanie z prawidłowym sposobem noszenia tornistra. Poznanie prawidłowego sposobu urządzenia miejsca do odrabiania lekcji. Przydział i oznakowanie półek na przybory szkolne i podręczniki. Zorganizowanie kącika czystości, systematyczna wymiana ręczników na czyste. Systematyczne porządkowanie miejsc pracy, rzeczy na półkach. Przestrzeganie porządku w szatni. Wymiana obuwia po przyjściu i przed wyjściem ze szkoły. Zapoznanie z obowiązkami dyżurnych klasowych, prawidłowe ich wypełnianie. Zachowanie ciszy, porządku w stołówce szkolnej. Ustalenie i przestrzeganie zasad korzystania z toalety szkolnej. Przestrzeganie zasady mycia rąk przed i po jedzeniu, po wyjściu z toalety, po zajęciach. Zapoznanie z zasadami utrzymywania całego ciała w czystości. Wskazanie zasad higieny jamy ustnej. Kontrola czystości ciała i garderoby. Ustalenie i przestrzeganie zasad ubierania się w zależności od pogody i okoliczności. Systematyczna wymiana strojów gimnastycznych na czyste. Zachowywanie ciszy w każdym miejscu pobytu. Poznanie zasad zdrowego odżywiania. Ustalenie i przestrzeganie zasady spożywania zdrowych produktów na drugie śniadanie. Dbałość o dokładne gryzienie, przeżuwanie pokarmów, prawidłową postawę przy stole. Organizowanie zajęć ruchowych na świeżym powietrzu. Planowanie zajęć w ciągu dnia i tygodnia zgodnie z zasadami higieny pracy i wypoczynku. Ustalenie zasad korzystania z telewizji i komputera. Prawidłowe zachowanie się podczas kichania i kaszlu, używanie chusteczki. Zapoznanie ze sposobami zapobiegania chorobom odzwierzęcym. Postępowanie sprzyjające dobremu nastrojowi własnemu i innych osób. Formy realizacji: Rozmowy, pogadanki. Działania praktyczne. Prace porządkowe. Kącik czystości. Pełnienie dyżurów w klasie. Gry i zabawy. Zajęcia na świeżym powietrzu. Spożywanie posiłków w stołówce szkolnej. Klasowe poczęstunki. Techniki aktywizujące. Praca z literaturą dla dzieci. Gazetka ścienna. Spotkanie i wywiad z weterynarzem, aptekarzem. Zajęcia w szkolnej pracowni komputerowej. Realizacja "Programu promocji zdrowego uzębienia dla klas pierwszych – - Szkoła zdrowego uśmiechu" przygotowanego przez Instytut Badawczy Blend-a-med. XVI. Cel ogólny: Bezpieczeństwo w szkole i poza nią. Cele operacyjne: Uczeń:
- zna zasady chodzenia drogą bez chodnika,
- reaguje na sygnały ruchu ulicznego,
- przechodzi przez jezdnię zgodnie z poznanymi zasadami,
- bezpiecznie podróżuje autobusem szkolnym i innymi pojazdami,
- przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas spacerów,
- organizuje zabawy z dala od jezdni,
- nosi znaczki odblaskowe,
- zna podstawowe urządzenia techniczne,
- bezpiecznie obsługuje proste urządzenia elektryczne,
- potrafi korzystać z telefonicznych automatów publicznych,
- zna ważne numery telefonów i potrafi prowadzić rozmowę telefoniczną ze strażą pożarną, policją, pogotowiem ratunkowym,
- przyjmuje właściwą postawę w ławce, właściwie korzysta ze sprzętów szkolnych,
- bezpiecznie posługuje się prostymi narzędziami, przyborami szkolnymi,
- przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas zabaw i gier,
- bezpiecznie porusza się po budynku szkolnym,
- przestrzega obowiązujących zasad postępowania wobec nieznanych substancji,
- wie, że należy zachować ostrożność przy korzystaniu z ognia,
- przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas wypoczynku zimowego i letniego,
- umie ocenić, czy dany teren jest bezpieczny do uprawiania sportów i do zabaw,
- zachowuje ostrożność w kontaktach z nieznajomymi.
Zadania:
Zapoznanie ze sposobem poruszania się po drodze bez chodnika i przestrzeganie go podczas spacerów grupowych i indywidualnych. Przechodzenie przez jezdnię zgodnie z poznanymi zasadami. Zapoznanie z właściwym sposobem zachowania się podczas podróży pojazdami, przestrzeganie regulaminu zachowania się w autobusie szkolnym w drodze do szkoły i ze szkoły oraz podczas szkolnych wycieczek. Wskazywanie w najbliższym otoczeniu miejsc do zabawy, które znajdują się w odpowiedniej odległości od drogi. Wyposażenie plecaków w znaczki odblaskowe. Wskazanie sposobu korzystania ze sprzętów w klasie, w szkole; dbałość o ich przestrzeganie. Ustalenie i przestrzeganie właściwego sposobu siedzenia na krzesełku. Poznanie skutków niewłaściwego posługiwania się przyborami szkolnymi. Systematyczne przypominanie i kontrola przestrzegania zasad bezpiecznego posługiwania się prostymi narzędziami (nożyczki, igła, zszywacz biurowy, agrafka, szpilki). Właściwe rozmieszczanie przyborów, narzędzi i materiałów w miejscu pracy, sprzątanie ich po zakończeniu pracy. Ustalenie i przestrzeganie sposobu poruszania się po budynku szkolnym z zachowaniem bezpieczeństwa własnego i kolegów. Zapoznawanie z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi podczas gier i zabaw w sali gimnastycznej, na boisku, na terenie wokół szkoły i poza nią, systematyczne ich przypominanie i dbałość o ich przestrzeganie. Dokonywanie oceny i wybór miejsca do zabawy spełniającego warunki bezpieczeństwa. Ustalanie zasad zachowania się podczas wypoczynku zimowego i podczas wakacji letnich, wskazanie konsekwencji niewłaściwego zachowania. Ścisłe przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas korzystania z urządzeń technicznych. Przestrzeganie zasad zapobiegania pożarom. Ustalenie i przestrzeganie sposobu postępowania w kontaktach z nieznanymi substancjami. Zapoznanie z numerami telefonów alarmowych i sposobem prowadzenia rozmowy telefonicznej z policją, strażą pożarną i pogotowiem ratunkowym. Wskazanie zagrożeń wynikających z kontaktów z nieznajomymi. Stosowanie ustalonych sposobów postępowania w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia w szkole i poza nią. Formy realizacji: Zabawy i gry ruchowe. Zabawy symulacyjne. Wykonywanie zadań plastyczno-technicznych. Prace porządkowe. Ćwiczenia dramowe. Spacery. Wycieczki piesze i autokarowe. Spotkanie z pracownikami Straży Pożarnej. Zajęcia w szkolnej pracowni komputerowej. Filmy edukacyjne. Opracowała Małgorzata Skonieczna Łowicz |